Мой Виртуальный Музей | Европа

Испания

Национальный музей искусства Каталонии
Museu Nacional d’Art de Catalunya, MNAC

Arte Moderne 1. Введение. Портреты и автопортреты.Художественное образование. Академия

Есть другие странички, посвященные этому музею:
Романское искусство. Начало экспозиции. Капители, фрески, текстиль
Романское искусство. Продолжение экспозиции. Фрески, иконы
Романское искусство. Продолжение экспозиции 2. Иконы, фрески
Arte Moderne 1. Портреты буржуа. Художник в мастерской. Коллекционеры и энтузиасты




1. План второго этажа музея

Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

Introduction


The collection of modem and contemporary art of the Museu National d’Art de Catalunya go back to the Universal Exposition held in Barcelona in 1888. This was the starting point for the collection, which was built up with acquisitions from very different sources -from institutional purchases to private donations and donations by artists - and which is at once varied and coherent, and also idiosyncratic, as it reflects the tastes of each period

The permanent exhibition of this collection sets out to avoid both the conventional artistic categories, which are always abstract, and the constrictions of the chronology or monographs of artists, letting the narrative emerge from inside the collection itself to generate its own logic. The visitor will simultaneously find all the arts-painting, sculpture, decorative arts, drawings, prints and numismatics- and every technique, as well as the new media -photography, film, advertising, etc.-,which during the second half of the 19th century and the first half of the 20th decisively transformed the world of art and culture in an urban mass society, one of whose capitals is Barcelona. This exhibition builds up around four main sections: The Rise of the Modem Artist, ‘Modernisme(s)', ‘Noucentisme(s)’ and 'Art and Civil War’, which a few rooms at the end devoted to Postwar art that will progressively expand towards contemporaneity.

Part I

The Rise of the Modem Artist.
In the mid-20th century, at the same time as bourgeois society was taking shape, the figure of the modem artist appeared on the scene. Unlike the artist under the ancien régime, who was tied to the official symbolic cycles of the Church or the aristocracy, the new artist had as his stage the anonymous market or the cosmopolitan city. Faced with a situation in which art had become merchandise, the artist invented a new religion, art for art's sake, in which he was the high priest. In a society in turmoil, governed by bourgeois decorum and shaken by the class struggle, the artist presented himself as the specialist in freedom and adopted the form of the dandy, the bohemian, the revolutionary or the avant-gardist. The key to the modem artist, then, seems to lie in his confrontation with the conventions of bourgeois society and with the bourgeoisie themselves as a class, but this contains a profound paradox and a terrible aporia, as the bourgeois enemy is also his client, and art, however revo¬lutionary it might seem, is one of the stars of the market in luxury goods.


2. Зал №40. Портреты и автопортреты

Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

Portraits and Self-portraits


Probably at no other time in history have artists devoted so much energy to self-portraits as in modern times. Through hairstyles or clothing exhibiting different degrees of eccentricity and soon to become commonplaces, the modern artist shows off his rebellious individualism to society, sometimes as a dandy, sometimes as a bohemian. But what is more significant in these new galleries is the profusion of portraits of figures making up the artist’s closest circles: poets and writers who, in the exercise of their new mission as art critics for periodicals and magazines, were to become an essential instrument for integrating modern art in mass society.


3. Мариано Фортуни. Автопортрет. Около 1858

Marià Fortuny (Rheus, 1838 – Roma, 1874). Self-portrait. C. 1858
Холст, масло
Donació d’amics I admiradors de l’artista, 1935
MNAC 8173
Фото 16 июля 2019 года




4. Клаудио Лоренсале. Автопортрет. 1843

Claudio Lorenzale (Barcelona, 1816 – 1889). Self-portrait. 1843
Холст, масло
Adquisició, 1953
MNAC 50467
Фото 16 июля 2019 года




5. Карлос Бака-Флор. Портрет скульптора Мигеля Блая. Около 1892

Carlos Baca-Flor (Islay, 1867 – Neuilly-sur-Seine, 1941). Portrait of the Sculptor Miquel Blay. C. 1892
Холст, масло
Donació de Marie Louise Faivre I Olimpia Arias, 1958; ingrés, 1961
MNAC 65333
Фото 16 июля 2019 года




6. Игнасио Пиназо. Автопортрет. 1900

Ignasi Pinazo (València, 1849 – Godella, 1916). Self-portrait. 1900
Холст, масло
Adquisició, 1903
MNAC 10025
Фото 16 июля 2019 года




7. Мариано Пиделасерра. Портрет художника Переса Йесерна. 1900

Marià Pidelaserra (Barcelona, 1877 – 1946). Portrait of the Painter Pere Ysern. 1900
Холст, масло
Donació d’Eduard Ysern, 1946
MNAC 42075
Фото 16 июля 2019 года




8. Хоакин Соролья. Автопортрет. 1897

Joaquim Sorolla (València, 1863 – Cercedilla, 1923). Self-portrait. 1897
Холст, масло
Donació dels fills de l’escultor Josep Monserrat Portella, 1924
MNAC 11061
Фото 16 июля 2019 года




9. Антонио Каба. Портрет художника Себастьяна Жуниента. Около 1887

Antoni Caba (Barcelona, 1838 – 1907). Portrait of the Painter Sebastià Junyent. C. 1887
Холст, масло
Adquisició, 1925
MNAC 10128
Фото 16 июля 2019 года




10. Антонио Каба. Портрет художника Жоакима Вайреды. 1870

Antoni Caba (Barcelona, 1838 – 1907). Portrait of the Painter Joaquim Vayreda. 1870
Холст, масло
Donació de la vídua I els fills del retratat, 1921
MNAC 10569
Фото 16 июля 2019 года




11. Модест Теиксидор. Портрет художницы Пепиты Теиксидор Торрес. 1889

Modest Teixidor (Barcelona, 1854 – 1927). Portrait of the Painter Pepita Teixidor Torres (1875 – 1914). 1889
Холст, масло
Donació de l’artista, 1924
MNAC 10476
Фото 16 июля 2019 года




12. Мануэль Фелиу де Лемус. Портрет :Жоана Баптиста Пареза. 1889

Manuel Feliu de Lemus (Barcelona, 1865 – Paris, 1922). Portrait of Joan Baptista Parés (1847 – 1926). 1898
Холст, масло
Donació de Florinda Calbó Parés, neboda del retratat, 1927
MNAC 10150
Фото 16 июля 2019 года




13. Сегундо Матилья. Портрет :Фредерика Пужула и Вальес. 1898

Segundo Matilla (Madrid, 1862 – Teià, 1937). Portrait of Frederic PujulàI Vallès. 1898
Холст, масло
Donació de María Juana Suárez Español, vídia de l’artista, 1948
MNAC 43786
Фото 16 июля 2019 года




14. Луис Гранер. Портрет Раймона Каселласа, художественного критика и писателя. 1894

Luís Graner (Barcelona, 1863 – 1929). Portrait of the Art Critic and Writer Raimon Casellas. 1894
Холст, масло
Adquisició, 1935
MNAC 10082
Фото 16 июля 2019 года




15. Франсиско Химено. Автопортрет в шапке. 1917

Francesc Gimeno (Tortosa, 1858 – Barcelona, 1927). Self-portrait with Cap. 1917
Холст, масло
Llegat de Santiago Espona, 1958
MNAC 65627
Фото 16 июля 2019 года




16. Франсиско Химено. Автопортрет. Около 1925

Francesc Gimeno (Tortosa, 1858 – Barcelona, 1927). Self-portrait. C. 1925
Холст, масло
Llegat de Santiago Espona, 1958
MNAC 65626
Фото 16 июля 2019 года




17. Пабло Пикассо. Автопортрет. 1896

Увы, синее – это отражение в стекле
Pablo Picasso (Màlaga, 1881 – Mougins, 1973). Self-portrait. 1896
Холст, масло
Museu Picasso, Barcelona
Donació Pablo Picasso, 1970
MPB 110.063
Фото 16 июля 2019 года




18. Рамон Касас. Автопортрет. Около 1882

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932). Self-portrait. C. 1882
Холст, масло
Adquisició, 2010
MNAC 214514
Фото 16 июля 2019 года




19. Хоакин Торрес Гарсиа. Портрет Жозе Пихоана. Около 1900

Joaquim Torres-García (Montevideo, 1874 – 1949). Portrait of Josep Pijoan. C. 1900
Холст, масло
Dipòsit de Josep Pijoan Soteras, 1936
MNAC 13765
Фото 16 июля 2019 года




20. Огюст Роден. Портрет скульптора Александра Фальгьера. 1897

Auguste Rodin (París, 1840 – Meudor, 1949). Portrait of the Sculptor Alexandre Falguière. 1897
Бронза, литье
Donació de la Foneria Masriera I Campins, 1906
MNAC 11141
Фото 16 июля 2019 года




21. Пабло Гаргальо. Маска художника Исидре Нонеля. 1911

Pablo Gargallo (Maella, 1881 – Reus, 1934). Little Mask of the Painter Isidre Nonell. 1911
Бронза
Adquisició de la col-lecció Plandiura, 1932
MNAC 4755
Фото 16 июля 2019 года




22. Маноло (Мануэль Мартинес Хуго). Портрет художника Жоакима Суньера. 1912

Manolo Hugué (Barcelona, 1872 – Caldes de Montbui, 1945). Portrait of the Painter Joaquim Sunyer. 1912
Бронза, литье
Adquisició a l’«Exposició d’Art» de Barcelona, 1923
MNAC 11010
Фото 16 июля 2019 года




23. Пабло Гаргальо. Портрет Пикассо. 1913

Pablo Gargallo (Maella, 1881 – Reus, 1934). Portrait of Picasso. 1913
Резьба по камню
Adquisició a l’«Exposició d’Art» de Barcelona, 1923
MNAC 11012
Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

The Artist’s Apprenticeship. The Academy


Compared with the supposed freedom of the studio, in which is expressed the individual nature of the artist, the academy, from the beginning of modernity, became a byword for the staleness of artistic rules that had become as outmoded as they were hypocritical. The modern artist responded to the abstract affectation of the academy with his subjective sincerity and made this confrontation one of his principles. Nevertheless, academic training was still the basis of the modern artist’s apprenticeship and the nude, drawn from life or copied from anew medium like photography, the basic exercise of that apprenticeship.

По сравнению с предполагаемой свободой мастерской, в которой выражается индивидуальная природа художника, академия с самого начала современности стала притчей во языцех для устаревших и лицемерных художественных правил. Современный художник ответил на абстрактную аффектацию академии своей субъективной искренностью и сделал это противостояние одним из своих принципов. Тем не менее, академическая подготовка все еще была основой ученичества современного художника, а обнаженная натура, взятая из жизни или скопированная с новой среды, такой как фотография, - основным упражнением этого ученичества.


24. Зал №41. Художественное образование. Академия

Фото 16 июля 2019 года




25. Эрнест Солер де лас Касас. Гипсовые формы. 1886

Ernest Soler de las Casas (Barcelona, 1864 – 1935). Plaster Moulds. 1886
Холст, масло
Donació de Rosa Hernan, 1936
MNAC 38172
Фото 16 июля 2019 года




26. Неизвестный автор. Этюд. 1875

Anònim. Academy. 1875
Холст, масло
Procedent de l’Institut Municipal d’História de Barcelona, 1981
MNAC 121749
Фото 16 июля 2019 года





27. Антонио Каба. Этюды Зефира к картине «Триумф Дня над Ночью перед рассветом». Около 1882

Antoni Caba (Barcelona, 1838 – 1907). Study of Zephyrus for «The Triumph of Day overnight Preceded by Dawn». C. 1882
Холст, масло
Adquisició, 1925
MNAC 10647
Фото 16 июля 2019 года




28. Аркадий Мас и Фондевила. Ребенок из Помпей. 1879

Arcadi Mas i Fondevila (Barcelona, 1852 – Sitges, 1934). Pompeian Child. 1879
Холст, масло
Obra de pansionat, 1879
MNAC 10773
Фото 16 июля 2019 года




29. Аркадий Мас и Фондевила. Этюд. 1878

Arcadi Mas i Fondevila (Barcelona, 1852 – Sitges, 1934). Study. 1878
Холст, масло
Obra de pansionat, 1878
MNAC 10771
Фото 16 июля 2019 года




30. Пабло Пикассо. Копия этюда Аркадия Мас и Фондевилы. 1895 – 1896

Pablo Picasso (Màlaga, 1881 – Mougins, 1973). Partial Copy of Study by Arcadi Mas I Fondevila. 1895 – 1896
Дерево, масло
Museu Picasso, Barcelona
Donació Pablo Picasso, 1970
MPB 110.212
Фото 16 июля 2019 года




31. Пабло Пикассо. Этюд. 1896 – 1897

Pablo Picasso (Màlaga, 1881 – Mougins, 1973). Academy. 1896 – 1897
Холст, масло
Museu Picasso, Barcelona
Donació Pablo Picasso, 1970
MPB 110.047
Фото 16 июля 2019 года




32. Исидре Нонель. Академия художеств Барселоны. 1894

Isidre Nonell (Barcelona, 1872 – 1911). Acadèmia Artística Lliure of Barcelona. 1894
Холст, масло
Adquisició, 1964
MNAC 71492
Фото 16 июля 2019 года




33. Франсиско Химено. Интерьер студии. Около 1900 – 1915

Francesc Gimeno (Tortosa, 1858 – Barcelona, 1927). Studio Interior. C. 1900 – 1915
Дерево, масло
Llegat de Maro Estany, 1938, ingrés, 1945
MNAC 40427
Фото 16 июля 2019 года





34. Агапит Вальмитьяна Барбани. Эскиз портрета Изабеллы II в дар принцу Альфонсу. 1860

Agapit Vallmitjana Barbany (Barcelona, 1833 – 1905). Studio for a Portrait of Isabella II Presenting Prince Alfons. 1860
Терракота
Llegat de Pere Casas Abarca, a través dels Amics dels Museus, 1960
MNAC 67403
Фото 16 июля 2019 года





По вопросам можно обращаться в Администрацию Моего Виртуального Музея, admin@myvirtualmuseum.ru
Рейтинг@Mail.ru