Мой Виртуальный Музей | Европа

Испания

Национальный музей искусства Каталонии
Museu Nacional d’Art de Catalunya, MNAC

Arte Moderne 1. Портреты буржуа. Художник в мастерской. Коллекционеры и энтузиасты

Есть другие странички, посвященные этому музею:
Arte Moderne 1. Введение. Портреты и автопортреты.Художественное образование. Академия




35. Залы №№ 42 и 43

Фото 16 июля 2019 года




36. Зал № 44

Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

The Bourgeois Portrait


Although the modem artist defines his freedom in opposition to the conventions of the bourgeoisie, the fact remains that the bourgeois portrait is one of his main source of income. The most eloquent expressions range from pompous busts in which he is expected to represent realistically all the lace and jewels, to domestic portraits -sometimes those of his own family- which reflect the security of a life that is rich in every sense. The need for a status recognition on the part of the bourgeoisie will increase all kind of commissions, which will have its most powerful expression in the Individual portrait.


37. Венанси Вальмитьяна. Портрет Камиллы Фабра. 1890

Venanci Vallmitjana (Barcelona, 1828 – 1919). Portrait of Camil-la Fabra. 1890
Резьба по Мрамору
Llegat de Camil-la Fabra, 1955
MNAC 50207
Фото 16 июля 2019 года




38. Росендо Нобас. Портрет Элизы Масриера. 1884

Rossend Nobas (Barcelona, 1838 – 1891). Portrait of Elisa Masriera. 1884
Резьба по мрамору
Donació de Lluís Masriera, 1920
MNAC 11013
Фото 16 июля 2019 года




39. Хосеп Таррах. Портрет Лусии Коста и Клапес. Около 1908

Josep Tarrach (? – ?). Portrait of Llúcia Costa I Clapés. c. 1908
Резьба по мрамору
Llegat de Vicenç Bosch Costa, fill de retratada, 1948; ingrés, 1978
MNAC 113294
Фото 16 июля 2019 года




40. Феликс Шарпантье. Портрет Винсенса Бош и Грау. 1908

Félix Charpentier (Bollè, 1856 – Parés, 1924). Portrait of Vicenç Bosch I Grau. 1908
Резьба по мрамору
Llegat de Vicenç Bosch Costa, fill de retratada, 1948; ingrés, 1978
MNAC 113293
Фото 16 июля 2019 года




41. Росендо Нобас. Портрет Клотильды Розес. 1882

Rossend Nobas (Barcelona, 1838 – 1891). Portrait of Clotilde Rosés. 1882
Резьба по мрамору
Antic fons de museus
MNAC 114855
Фото 16 июля 2019 года




42. Агапит Вальмитьяна Барбани. Портрет архивиста и историка Мануэля Бофарулла. 1861

Agapit Vallmitjana Barbany (Barcelona, 1833 – 1905). Portrait of Archivist and Historian Manuel Bofarull. 1861
Резьба по мрамору
Donació de Fransesc Bofarull, 1916
MNAC 11079
Фото 16 июля 2019 года




43. Агапит Вальмитьяна Барбани. Портрет Леонардо де сан Жерман Малет. 1885 – 1890

Agapit Vallmitjana Barbany (Barcelona, 1833 – 1905). Portrait of Leandro de San Germàn Malet. 1885 – 1890
Резьба по мрамору
Donació de Montserrat San Germàan, 1964
MNAC 69817
Фото 16 июля 2019 года




44. Федерико Мадрасо. Портрет Амелии Вилановы и Надаль. 1853

Federico de Matrazo (Roma, 1815 – Madrid, 1894). Portrait of Amèlia Vilanova I Nadal. 1853
Холст, масло
Donació dels germans Monche Maristany I de Wenceslao Vila Monche, 2013
MNAC 240025
Фото 16 июля 2019 года




45. Клаудио Лоренсале. Портрет жены и детей художника. Около 1860 – 1865

Claudio Lorenzale (Barcelona, 1816 – 1889). Portrait of the Painter’s Wife and Children. C. 1860 – 1865
Холст, масло
Adquisició, 1949
MNAC 44392
Фото 16 июля 2019 года




46. Рома Рибера. Покидая бал. Около 1894

Romà Ribera (Barcelona, 1849 – 1935). Leaving the Ball. C. 1894
Холст, масло
Adquisició a la «Segona Exposició General de Belles Arte» de Barcelona, 1894
MNAC 10781
Фото 16 июля 2019 года




47. Эдвард Мунк. Портрет Тора Люткена. 1892

Edvard Munch (Løten, 1863 – Ekely, 1944). Portrait of Thor Lütken. 1892
Холст, масло
Dipósit de Jorge Lütken, 2007
MNAC 214164
Фото 16 июля 2019 года




48. Жак-Эмиль Бланш. Портрет писательницы Колетт. Около 1904

Jaques-Émile Blanche (Parés, 1861 – Oddranville, 1942). Portrait of the Novelist Colette. C. 1905
Холст, масло
Adquisició a la «V Exposició Internacional de Belles Arte i Indústries Artístiques» de Barcelona, 1907
MNAC 11126
Фото 16 июля 2019 года




49. Луиза Видаль. Портрет Марты Видаль Пуиг. Около 1907 – 1911

Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876 – 1918). Portrait of Marta Vidal Puig. C. 1907 – 1911
Холст, масло
Фото 16 июля 2019 года




50. Хосеп Кузакс. Портрет Хосепа Пуигкарбо. 1901

Josep Cusachs (Montpeller, 1876 – Barcelona, 1908). Portrait of Josep Puigcarb&ocute;. 1901
Холст, масло
Donació de Francesca Bruguera, vidus de retratat, 1926
MNAC 11259
Фото 16 июля 2019 года




51. Рамон Касас. Лень. Около 1898 – 1900

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932). Idle Hours (La pereza). C. 1898 – 1900
Холст, масло
Adquisició de la col-lecció Plandiura, 1932
MNAC 4044
Фото 16 июля 2019 года




52. Рамон Касас. Портрет Монтсеррат Карбо. 1888

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932). Portrait of Montserrat Carbó. 1888
Холст, масло
Adquisició de la col-lecció Plandiura, 1932
MNAC 4045
Фото 16 июля 2019 года




53. Рамон Марти-и-Альсина. Сиеста. Около 1884

Ramon Martí i Alsina (Barcelona, 1826 – 1894). The Siesta. C. 1884
Холст, масло
Llegat de Santiago Espona, 1958
MNAC 65596
Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

Collectors and Enthusiasts


Collectors and enthusiasts were more and more frequent stakeholders in the world of art, and as such they became objects of representation. Both the noble classes and a new enlightened bourgeoisie are immortalised by artists in the seclusion of their chambers, looking over their collections, which often consisted of engravings. The increase in new techniques for reproducing the original work, which were more affordable than paintings or sculptures, meant the modem artists work could reach social sectors other than just the haute bourgeoisie.


54. Рикардо де Мадразо. Мастерская Мариано Фортуни в Риме. 1874

Ricardo de Madrazo (Madrid, 1852 – 1917). The Studio of Marià Fortuny in Rome. 1874
Холст, масло
Llegat de Mariano Fortuny Madrazo, 1951
MNAC 45964
Фото 16 июля 2019 года




55. Рамон Касас. Интерьер мастерской. Около 1883

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932). Studio Interior. C. 1883
Холст, масло
Adquisició de la col-lecció Plandiura, 1932
MNAC 4036
Фото 16 июля 2019 года




56. Рамон Касас. Обнаженная. 1894

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932). Female Nude. 1894
Холст, масло
Donació de Llu&iacite;s Plandiura Pou, 1934
MNAC 11421
Фото 16 июля 2019 года




57. Мариано Фортуни. Собиратель эстампов. 1866

Marià Fortuny (Rheus, 1838 – Roma, 1874). The Print Collector. 1866
Холст, масло
Donació dels Amics dels Museus de Catalunya, 1936
MNAC 14560
Фото 16 июля 2019 года




58. Жоан Феррер Миро. Выставка рисунков эстампов. Около 1888

Joan Ferrer Miró (Vilanova I la Gentrú, 1855 – Barcelona, 1931). Public Exhibition of a Picture. C. 1888
Холст, масло
Aportació de la Diputació de Barcelona, 1906
MNAC 10798
Фото 16 июля 2019 года

А)




Б) Фрагмент




59. Адольф Хенгелер. Уголок мастерской. 1909

Adolf Hengeler (Kempten, 1863 – Munic, 1927). Corner of the Studio. 1909
Холст, масло
Adquisició a la «VI Exposició Internacional d’Art» de Barcelona, 1911
MNAC 11182
Фото 16 июля 2019 года




60. Жозеп Дюран. Листая альбом. Около 1872

Josep Duran (Barcelona, 1849 – 1928). Browsing the Album. C. 1872
Холст, масло
Adquisició, 1929; ingrés, 1930
MNAC 11503
Фото 16 июля 2019 года




61. Жозеп Дюран. Выбирая рисунки. 1879

Josep Duran (Barcelona, 1849 – 1928). Choosing Prints. 1879
Холст, масло
Adquisició, 1929; ingrés, 1930
MNAC 11504
Фото 16 июля 2019 года




62. Франсеск Инглада. Портрет Помпеу Женера. Около 1880 – 1890

Francesc Inglada (Barcelona, 1850 – 1903). Portrait of Pompeu Gener. C. 1880 – 1890
Холст, масло
Antic fons de museus
MNAC 11377
Фото 16 июля 2019 года




Со стенда в музее:

The Artist in his/her Studio


The studio is identified with the ‘character’ of the modern artist as much as with the ‘style’ of his work. It is a place of retreat, of inspiration, and also the nucleus from which that inspiration spreads outwards. Modern depictions of the studio, whether in painting or photography, include both the artist and the careless model and, very often, a painting of which all we see is the stretcher, as a symbol of the mystery of the work for ever in progress, a prerogative of the artist.


63. Жак-Эмиль Бланш. Портрет художник Хосе Мария Серта. Около 1903

Jaques-Émile Blanche (Parés, 1861 – Oddranville, 1942). Portrait of the Painter Josep Maria Sert. C. 1903
Холст, масло
Donació dels familiars de Josep Maria Sert, 1975
MNAC 113763
Фото 16 июля 2019 года




64. Герман Грёбер. Портрет скульптора Фридриха Беера. Около 1905 – 1911

Hermann Groeber (Wartenberg, 1865 – Munic, 1935). Portrait of the Sculptor Beer (1846 – 1912). C. 1905 – 1911
Холст, масло
Adquisició a la «VI Exposició Internacional d’Art» de Barcelona, 1911
MNAC 11200
Фото 16 июля 2019 года




65. Жозеп Миралес. Мастерская гобеленов. Около 1891

Josep Miralles (La Vall d’Uixó, 1851 – 1900). Tapestry Workshop. C. 1891
Холст, масло
Adquisició a la «Primera Exposició General de Belles Arts» de Barcelona, 1891
MNAC 10058
Фото 16 июля 2019 года




66. Жозеп Дюран. Женщина рисует. 1878

Josep Duran (Barcelona, 1849 – 1928). Woman Drawing. 1878
Холст, масло
Adquisició, 1929; ingrés, 1930
MNAC 11337
Фото 16 июля 2019 года




67. Эмиль Касальс. Портрет скульптора. Около 1870 – 1890

Emili Casals (Barcelona, 1843 – 1928). Portrait of a Sculptor. C. 1870 – 1890
Холст, масло
Adquisició, 1928
MNAC 10196
Фото 16 июля 2019 года




68. Мариано Фортуни. Портрет скульптора Жеронима Суньоля. Около 1864

Marià Fortuny (Rheus, 1838 – Roma, 1874). Portrait of the Sculptor Jeroni Suñol. C. 1864
Холст, масло
Donació de Romà Battló Suñol, nebot de l’escultor Jeroni Suñol, 1915
MNAC 10694
Фото 16 июля 2019 года




69. Луис Масриера. Птица на чердаке. 1898

Lluís Masriera (Barcelona, 1872 – 1958).Attic Bird. 1898
Холст, масло
Adquisició a la «IV Exposició Internacional de Belles Arte i Indústries Artístiques» de Barcelona, 1898
MNAC 10907
Фото 16 июля 2019 года




70. Сегундо Матилья. Автопортрет . 1907

Segundo Matilla (Madrid, 1862 – Teià, 1937). Self-Portrait. 1907
Холст, масло
Donació de María Juana Suárez Español, vídia de l’artista, 1948
MNAC 43785
Фото 16 июля 2019 года




71. Мариано Фортуни. Кармен Бастиан. Около 1871 – 1872

Увы, синее – это отражение в стекле
Marià Fortuny (Rheus, 1838 – Roma, 1874). Carmen Bastián. C. 1871 – 1872
Холст, масло
Adquisició, 2009
MNAC ??????
Фото 16 июля 2019 года





По вопросам можно обращаться в Администрацию Моего Виртуального Музея, admin@myvirtualmuseum.ru
Рейтинг@Mail.ru